Med en maskinpark som består av sågar och fräsar med åtskilliga år på nacken kombinerat med moderna CNC-maskiner, kan Ekå Möbler i Rörvik hålla traditionen vid liv och samtidigt vara rationella. Kunderna är stora och det finns inget utrymme för oplanerade driftstopp. En välfungerande servicefunktion är oerhört viktigt för familjeföretaget.
Christian Kullengård är företagets vd och utgör tillsammans med sin fru Åsa den fjärde generationen som driver Ekå Möbler i Rörvik norr om Lammhult. Det var Åsas farfars far Emil som startade vagnshjulstillverkning i trakten för snart 100 år sedan. Idag har företaget 12 anställda, och verksamheten är specialiserad till möbelstommar varav merparten levereras till offentliga miljöer via några av Sveriges största företag i branschen.
Det genuina möbelhantverket blandas med modern helautomatiserad träbearbetning. De tre CNC-maskinerna är i full drift, men det är den senaste från 2018 som har inneburit ett verkligt tekniklyft. Det är en Biesse Brema Eko 2.1, en helautomatisk vertikal borr- och fräsmaskin som styrs med Biesses styrsystem bSolid.
– bSolid har revolutionerat vår verksamhet mer än när vi fick in vår första 5-axliga CNC-maskin, säger Christian Kullengård. Med bSolid kan vi lägga upp produktionen på ett helt annat sätt, och slipper många efterbearbetningar. Systemet är dessutom väldigt enkelt att använda.
I och med den nya Biessemaskinen bytte de också leverantör till Jon Stenberg, något som Christian inte ångrar idag.
– Genom åren har vi haft ganska struligt med service, men här är servicenivån kanon, verkligen som natt och dag. Vi har ”våran tekniker”, som i princip inte har någon svarstid alls. Går det inte att lösa via telefon är inställelsetiden sällan mer än en halv dag. Det märks att serviceorganisationen gör sitt yttersta för att maskinerna ska fungera.
Maskinen från Biesse är också kopplad till övervakningssystemet Sophia, vilket ger en extra trygghet.
– Det strulade i maskinen en måndagsmorgon och jag skulle precis gå iväg för att leta upp telefonnumret till serviceteknikern. Då ringde i stället Jon Stenberg upp eftersom de hade noterat en driftstörning i vår maskin. Det slutade med att tre tekniker var uppkopplade mot maskinen och felet kunde snabbt lösas.
Christian Kullengård är mycket glad över samarbetet med Jon Stenberg.
– Bara det att de verkligen ringer upp och inte passivt väntar på vårt samtal visar att de tar sitt serviceuppdrag på allvar, säger han. Idag skulle jag inte gå någon annanstans.